Magazine
Kariéra
Nábor
Employer branding
Firemní kultura
Rozhovory a příběhy
Leadership
Magazine
Kariéra
Motivační dopis v roce 2025: Jak ho napsat, když už ho musíte psát
Motivační dopis v roce 2025: Jak ho napsat, když už ho musíte psát
October 8, 2025
3 min read

Motivační dopis v roce 2025: Jak ho napsat, když už ho musíte psát

V současném světě práce by se mohlo zdát, že k úspěšnému hledání zaměstnání stačí kvalitní životopis a atraktivní LinkedIn profil. Realita je však jiná - motivační dopis zůstává klíčovým nástrojem, který může výrazně zvýšit šance na získání vysněné pozice. Doba se však změnila a nestačí už jen vlastní sebeprezentace. Moderní zaměstnavatelé očekávají především konkrétní představu o tom, jak jejich organizaci posunete vpřed. Podívejme se tedy na to, jak by měl vypadat efektivní motivační dopis v roce 2025.

Motivační dopis je tu stále s námi. Bohužel, bohudík? 

Motivační dopisy si nadále udržují významnou pozici v procesu hledání zaměstnání. Zatímco někteří uchazeči považují za motivační dopis už průvodní email, skutečný motivační dopis představuje samostatný dokument demonstrující opravdovou motivaci kandidáta.

Častou chybou je zaměření na vlastní propagaci a zdůrazňování "jedinečných" schopností. Správný motivační dopis by měl především ukázat ochotu pracovat pro danou společnost a demonstrovat motivaci k osobnímu rozvoji v rámci firmy.

Jak napsat motivační dopis?

I když je motivační dopis osobnější než životopis, stále jde o formální dokument sloužící k získání zaměstnání. V současné době může hrát zásadní roli zejména v následujících situacích:

  • Období vysoké nezaměstnanosti s větším počtem kandidátů na pozici.

  • Při změně oboru, hledání stáže, během studia nebo při návratu na pracovní trh.

  • U pozic s extrémním zájmem uchazečů.

  • Když zaměstnavatel výslovně požaduje prokázání motivace.

  • Pro doplnění informací nezahrnutých v životopisu.

  • Na přímou žádost zaměstnavatele.

Stejně jako životopis by měl být i motivační dopis přizpůsoben konkrétnímu zaměstnavateli. Není však nutné psát pokaždé zcela nový text – základní struktura může zůstat stejná. Klíčové je zamyslet se nad vlastními kariérními cíli, důvody zájmu o danou firmu a dlouhodobými plány. Tento základ lze pak upravit pro každou specifickou příležitost.

Vzor pro motivační dopis: Jak ho (ne)napsat?

Přestože neexistuje univerzální šablona, motivační dopis by měl obsahovat určité klíčové prvky. Nejdůležitější je přímočarost a relevance obsahu.

Co při psaní dopisu zahrnout?

Struktura motivačního dopisu je poměrně jednoduchá. Mnoho uchazečů však zbytečně zahrnuje nepodstatné informace. Základem je prokázat zájem o pozici, přičemž důraz by měl být kladen spíše na přínos pro firmu než na vlastní osobu.

Motivační dopis slouží jako efektivní doplněk životopisu, kde lze vyzdvihnout kvality, které nejsou v CV tak zřetelné. Hlavním účelem je nastínit budoucí kariérní ambice a konkrétní motivaci pro danou pozici a společnost.

Čeho se při tvorbě motivačního dopisu vyvarovat?

Je důležité vyhnout se několika běžným chybám:

  • Pouhé opakování informací z životopisu.

  • Uvádění irelevantních osobních informací.

  • Nadměrná délka textu (ideální je maximálně půl normostrany).

  • Nedostatečné vysvětlení kontextu kariérní změny.

  • Chybí vyjádření skutečného zájmu o pozici.

  • Gramatické a faktické chyby.

  • Nevhodně zvolený komunikační tón.

Tipy pro úspěšný motivační dopis

Při psaní motivačního dopisu platí pravidlo "méně je více". Text by měl zůstat jasný, stručný a věcný. Před odesláním je důležité:

  • Přizpůsobit tón komunikace firemní kultuře

  • Nastudovat si základní informace o společnosti

  • Zkontrolovat formátování a strukturu textu

  • Ověřit konzistenci s údaji v životopisu a na LinkedIn

  • Nechat si zkontrolovat jazykovou správnost, zejména u cizojazyčných verzí

Kvalitně zpracovaný motivační dopis může významně podpořit šance na získání vysněné pozice. Kreativitu je vhodné ponechat až na období po přijetí do zaměstnání – motivační dopis by měl především efektivně komunikovat vaši hodnotu pro potenciálního zaměstnavatele.

Share article