
Přinášíme deset jistých a léty osvědčených metod, jak efektivně srazit morálku vašeho týmu na historické minimum. Třeba někteří konečně podají i výpověď.
1. Úspěchy? O těch se nemluví
Pokud zaměstnanci splní úkol, není důvod k oslavám. Je to jejich práce, přece. Místo pochvaly zdůrazněte všechno, co se ještě mohlo udělat lépe. Seznamy nedostatků a neustálé hledání chyb jsou skvělým způsobem, jak zamezit jakékoli radosti z dobře odvedené práce. Další možností je také připsat úspěchy týmu přímo vaší osobě.
2. Žádná zbytečná konverzace
Přátelské rozhovory mezi kolegy vedou jen ke zdržování. Zakročte proti nim! Každý by měl mluvit jen tehdy, když je to nezbytně nutné. Žádné dotazy na víkend, žádné vtípky na poradách. Práce je práce, tak ať se všichni soustředí.
3. Porady bez prostoru pro diskusi
Na schůzkách platí jediné pravidlo – mluvíte vy, ostatní poslouchají. Dotazy nebo návrhy? Nepotřebné. Vaše dlouhé monology a nejednoznačné instrukce jsou základem efektivního potlačení jakékoli iniciativy.
4. Udržujte si odstup
Chcete si zachovat autoritu? Nepřibližujte se k týmu více, než je nutné. Žádné pozdravy na chodbě, žádné úsměvy, žádné společné obědy. Ideální je, když vás zaměstnanci budou vidět jen z dálky za zavřenými dveřmi kanceláře. Nenechte je, aby poznali vaši dobrou stránku, co máte rádi nebo co rádi děláte. A hlavně žádné konverzace o vašem volném čase. Co jim je do toho, že ano.
5. Emoce? Ty si nechte pro sebe
Nikdy neukazujte radost ani zklamání. Nejistota ohledně toho, co si myslíte, dokáže vytvořit skvělé a napjaté pracovní prostředí. Občasné povzdechy, ironické úsměvy či poznámky nebo tiché pohledy do prázdna? Využívejte je co nejčastěji. Jedná se o perfektní nástroje k narušení týmové pohody.
6. Nepřetržitý dohled
Nechte své zaměstnance pocítit, že jsou pod neustálým dohledem. Sledujte jejich příchody, odchody, délku přestávek, ale třeba i to, kolikrát jdou během pracovní pauzy na záchod. A co víc, naplánujte ranní porady tak, aby nikdo neměl šanci přijít o minutu později, aniž by to bylo zaznamenáno.
7. Micromanagement na maximum
Důvěra v zaměstnance je v dnešní době přece přeceňovaná. Místo toho, aby měli volnost v rozhodování, vyžadujte podrobné reporty o každém kroku jejich práce. Požadujte, aby vás přidávali do kopie každého e-mailu. Čím více času stráví administrativou, tím méně jim zbude na skutečnou práci.
8. Protěžujte vybrané jedince
Chcete v týmu vytvořit napětí? Dělejte rozdíly mezi zaměstnanci. Chvalte stále dokola jednoho člověka a nechte ostatní, aby si lámali hlavu nad tím, proč si jejich práce nikdo nevšímá. Výsledkem bude krásná konkurenční atmosféra a frustrace.
9. Schůzujte, co to jde
Porady každý den? Ano, prosím! Čím víc času stráví zaměstnanci na schůzkách, tím méně energie jim zbyde na práci. A pokud už se budou snažit něco stihnout mezi poradami, jistě je brzy přejde chuť na jakoukoli iniciativu.
10. Dovolená? Jen s pocitem viny
Když si zaměstnanec chce vzít volno, dejte mu jasně najevo, že jeho nepřítomnost v práci bude problém. Zasypte ho úkoly těsně před odchodem, posílejte mu e-maily i během dovolené. Nezapomeňte mu také několikrát zavolat. Ať si pořádně uvědomí, jak moc je jeho nepřítomnost nežádoucí.
PRO tip: Pro opravdovou demotivaci můžete zaměstnancům, kteří čerpají dovolenou, snížit kvartální odměny. Vždyť přece nebyl v práci, že? Dovolená je dovolená, ale odměny jsou za odvedenou práci. Když se týden nebo dva flákáte někde u moře, logicky to musí mít dopad na váš přínos firmě. Tento postup krásně kombinuje finanční sankce s psychickým tlakem a zaměstnanec si příště dvakrát rozmyslí, jestli vůbec má smysl si brát volno.
Co si z toho vzít?
Pokud aplikujete všechny tyto metody a váš tým stále funguje, pak je načase přidat na intenzitě! Motivace je sice skvělá věc, ale proč by to měli mít zaměstnanci tak snadné? Možná je čas se zamyslet, jestli náhodou nejste pořád až příliš dobrým vedoucím pro váš tým…